8. 12. 2022 / ARCHIV ČLÁNKŮ / Zdroj: BUREAU VERITAS

Ceny energií, inflace 2022: Úspory a kontinuita podnikání

Zápasíte ve firmě s cenami energií, extrémní inflací a při poradách už vám docházejí odpovědi na otázku: „Co s tím budeme dělat“? Odborníci z Bureau Veritas pro vás vytvořili seznam nástrojů a řešení, ze kterého se můžete inspirovat.

Aktuální ceny energií a extrémní inflace představují největší hrozby v rozvoji firem. To vyplývá z průzkumu Francouzsko-České obchodní komory realizovaného uvnitř francouzsko-české podnikatelské komunity v říjnu 2022. 61 % z dotázaných společností se domnívá, že současná krize má značný či dokonce kritický dopad na jejich podnikání a 74 % z nich v důsledku toho snižuje své výdaje.

Navzdory aktuální situaci však 52 % respondentů plánuje v nadcházejících měsících investovat. Do HR oblasti (63 %), technologií (25 %), udržitelnosti (25 %) a marketingu (19 %). 68 % dotázaných společností pak hodlá podpořit své zaměstnance zvýšením mzdy v rozmezí od 4–10 % a žádná z nich neuvažuje o odchodu z českého trhu.

Výsledky průzkumu potvrzují, že je v současné situaci logické optimalizovat provoz, aby byl udržitelnější, úspornější a investovat do prevence rizik a kontinuity podnikání.

ODBORNÍCI Z BUREAU VERITAS PROTO VYTVOŘILI SEZNAM NÁSTROJŮ A ŘEŠENÍ, KTERÉ MŮŽETE VYUŽÍT NEJEN PRO TYTO ÚČELY:

1. UDRŽITELNOST

UHLÍKOVÁ STOPA (CFP) – VÝPOČET, OVĚŘENÍ

Na uhlíkovou stopu se kromě jiného vážou provozní náklady, například energie či služební cesty. Pokud ji dostanete pod kontrolu, dosáhnete úspor, snadněji přilákáte kapitál (při žádosti o úvěr či investici je udržitelnost projektu důležitým kritériem) a vyhovíte základním legislativním a certifikačním požadavkům (například nadcházející CSRD směrnice o nefinančním ESG reportingu, podle které budete přímo nebo nepřímo vykazovat více než 138 metrik).

Pro výpočet uhlíkové stopy i ověření výpočtu vybírejte spolehlivé společnosti. Předejdete nepřesným, nekvalitně zpracovaným reportům a s tím spojeným greenwashingemNaše organizace je akreditována k ověřování výkazů skleníkových plynů (GHG) dle ISO 14065. Pro výpočet nebo ověření výpočtu uhlíkové stopy společností využíváme ISO 14064 a při stanovení uhlíkové stopy produktu či služby vycházíme z normy ISO 14067.

ISO 14040 LIFE CYCLE ASSESMENT (LCA) - POSOUZENÍ ŽIVOTNÍHO CYKLU

LCA je účinný nástroj pro kvantitativní určení dopadů produktu na životní prostředí v rámci jeho životního cyklu. Při LCA analýze s vámi odhalíme například neefektivní oblasti. To vede k možnému snížení nákladů za energie, materiál a redukci odpadů a emisí skleníkových plynů. Marketingovou komunikací výsledků z LCA analýzy navíc můžete vaše produkty dostat do povědomí dalších potenciálních zákazníků.  

CIRKULÁRNÍ EKONOMIKA – ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ

Odpady jsou také zdroje a trh s odpady je jedním z trhů s největším potenciálem. Zkrátka lze ušetřit velké množství peněz, přičemž se dá ulehčit životnímu prostředí. Na druhou stranu je známo, že za nezájem se v odpadové oblasti draze platí.

Pro společnosti provádíme detailní rozbory za účelem optimalizace jejich odpadového hospodářství, při kterých kromě produkce odpadů analyzujeme také náklady. Ty porovnáme se situací na trhu a identifikujeme jejich možné snížení. Spousta našich klientů takto ušetří náklady v řádu desítek %, což už stojí za pozornost.

ISO 14001 EMS – SYSTÉMY MANAGEMENTU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

ISO 14001 patří mezi naše akreditované certifikace a je populární pro systematický přístup k identifikaci a řešení stávající i budoucí legislativy, který firmám pomáhá plnit zákonné požadavky. Udržuje tak podnikání ve shodě s legislativou a přispívá k jeho kontinuitě. Poskytuje navíc konkurenční výhodu, nebo alespoň pomáhá udržet krok s trhem, pokud konkurence již certifikaci má.

ISO 14001 prokazuje, že kontrolujete svá environmentální rizika a že se vždy snažíte zlepšovat oproti konkrétním cílům. Norma je určena všem organizacím bez ohledu na jejich odvětví či velikost, každý tak může těžit ze řízení a průběžného zlepšování výkonu, které certifikace ISO 14001 poskytuje v klíčových oblastech, jako je spotřeba energie, snižování produkce odpadu a získávání surovin.

2. ENERGIE

ISO 50 001 ENMS – SYSTÉMY MANAGEMENTU HOSPODAŘENÍ S ENERGIEMI

Certifikace ISO 50 001 poskytuje rámec pro vývoj efektivního systému řízení a hospodaření s energiemi. Kromě úplné analýzy energetického hospodářství vám umožní vytvořit a implementovat energetickou politiku, stanovit dosažitelné cíle pro účinné využívání energií, odhalit příležitosti ke snížení jejich spotřeby a sbírat, vyhodnocovat data na jejichž základě se můžete vědomě rozhodovat.

ENERGETICKÝ AUDIT

Energetický audit přináší úplnou analýzu využití energií. Jeho výstupem je řada doporučení vedoucích ke snížení spotřeby energií a určení příležitostí, které z finančního hlediska mají smysl, jako například přijetí nového zdroje energie.

Doba zpracování tohoto auditu může být kratší než zavedení a certifikace ISO 50 001 EnMS. Jedná se však o „jednorázovou akci”, kterou je nutné opakovat každé čtyři roky. Ztrácíte tak možnost posuzovat potenciální úsporná opatření v mezidobí a tím pádem se nejedná o tolik komplexní nástroj.

ENERGETICKÝ MANAŽER

Kromě energetických auditů a ISO 50 001 stojí za zmínku tzv. „Energetický manažer“, externí profesionál, který energie zanalyzuje a edukuje vás v praktických krocích při nákupu a distribučních požadavcích (kam se obrátit, co a jak vyřešit), aby se dosahovalo maximálního užitku a platilo skutečně za to, co se s dodavateli a distributory energií ujednalo.

Tento způsob najímání kvalifikovaných externích pracovníků pouze na období, kdy jsou skutečně potřeba, dokáže výrazně snížit mzdové a provozní náklady.

OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE (OZE)

Biomasa či solární, větrné, vodní elektrárny. Alternativa v podobě obnovitelného zdroje energie má smysl a tyto záměry vždy nemusíte financovat celé z vlastního kapitálu. Například v rámci projektů na instalaci fotovoltaických elektráren našich klientů realizujeme studie proveditelnosti, kde kromě posouzení nákladů, přínosů, rizik a úsilí nutného k uskutečnění projektů, ověřujeme také možnosti jejich částečného nebo úplného financování prostřednictvím dotace.  

Skrze naše partnery jsme dovedli mnoho firem k úspěšnému získání dotace z NPO a pokud předložíte kvalitní projekt postavený na reálných základech, nemusíte se ničeho obávat.

3. TECHNICKÁ ZAŘÍZENÍ A BUDOVY

REVIZE VYHRAZENÝCH TECHNICKÝCH ZAŘÍZENÍ A DIGITALIZACE

Pouze servisované a udržované zařízení dokáže snižovat náklady a spotřebu energií. Ačkoli může zákon č. 250/2021 Sb. z péče o vyhrazená technická zařízení činit náročnou disciplínu, je nutné mít plán revizí a aktuální, kompletní provozní/průvodní dokumentaci pro zachování provozuschopnosti vašich zařízení a prevenci pokut, které sahají až do výše 2 000 000 Kč.

Zákon č. 250 konečně umožňuje digitalizovat, z čehož může benefitovat mnoho firem. Například naši revizní technici informace o zařízeních klientů centralizují do digitálního nástroje s vazbou na BIM – ReviGUARD®, kde na rozdíl od excelu na tři kliknutí vidí stav, revize a potíže všech zařízení. Modul legislativní knihovny navíc hlídá změny, upozorňuje na ně a usnadňuje plnění všeho, co ukládá zákon.

FACILITY MANAGEMENT (FM) – TECHNICKÁ SPRÁVA BUDOV

V provozní fázi jakékoli nemovitosti se můžete dostat do situace, kdy máte velké množství dodavatelů, smluv, dokumentů a tyto informace ukládáte v různých adresářích a formátech. Kvůli tomu není snadné se ihned zorientovat v tom, jaké smluvně stanovené požadavky je potřeba dodržovat a jakými předpisy pro provoz a údržbu je nutné se řídit.

To vytváří velké překážky nejen z hlediska kontrol a dohod o úrovni poskytovaných služeb, ale i bezpečných pracovních podmínek pro zaměstnance. O&M manuály, audity výkonnosti externě či interně dodávaných FM řešení, zadání výběrových řízení na dodavatele, nebo kompletní outsourcingy BOZP, PO a FM služeb společnostem mohou poskytnout výrazné administrativní, mzdové i provozní úlevy.

4. FINANCE A INVESTICE

Každý chce jistotu, že poskytnuté finanční prostředky byly vynaloženy účelně, účinně a že byla přijata opatření k prevenci odložených nákladů a vícenákladů, které mohou vznikat z neznalosti rizik spojených s investicí.

Organizace proto využívají našich dohledů a poradenství v projektech financovaných bankami i pojišťovnami (tzv. ASM – asset management) a jednorázových či pravidelných inspekcí, analýz, posudků, bankovních monitoringů, technických a environmentálních Due Diligence, posouzení lokalit nebo studií proveditelnosti.

Na základě výstupů z analýz, studií a posudků mohou činit kvalifikovaná rozhodnutí. Odhalují tím potenciální rizika, která by mohla bránit v realizaci projektů, zvyšovat náklady a ohrožovat návratnost jejich investic.

V případě sporů (smluvní vztahy, více práce, cenotvorba) týkajících se investičních projektů poskytujeme také tzv. „Claim management“. Provádíme analýzy smluv, cen, dohod a jako nezávislá třetí strana pomáháme rozhodovat legislativní a technické rozepře, aby se předešlo nákladným a vleklým soudním řízením.

5. ISO 22301:2019 BCM – BUSINESS CONTINUITY MANAGEMENT

Kontinuitě vašeho podnikání může být kdykoli zasazen drtivý úder. Kybernetický útok, politická nestabilita, extrémní počasí, požár, pandemie, spory zaměstnanců a podvody jsou jen některé z nich. ISO 22301 je tedy relevantní pro jakýkoli typ organizace, velkou nebo malou, veřejnou i soukromou.

Certifikace ISO 22301 snižuje rizika ztráty majetku, příjmů, pověsti, nedodržení právních předpisů a přispívá k udržení cashflow, motivaci a bezpečí zaměstnanců. Poskytuje kvalitní informace pro strategické plánování, řízení interních i externích rizik (např. dodavatelského řetězce) a lidských zdrojů.

BIA (Business Impact Analysis) odhalí zranitelné oblasti podnikání a kritické problémy vyžadující pozornost. Společnosti díky spolehlivě zavedeným systémům, procesům a strategie pro zajištění kontinuity činností benefitují z nižších nákladů na pojistné a menšího dopadu na výkonnost podnikání v případě incidentu.

Jak vidíte, cest vedoucích k úsporám a podpoře kontinuity podnikání je opravdu mnoho. Rádi bychom zde nastínili zázračný mix, který lze aplikovat obecně na všechny společnosti a odvětví, ale to bohužel nelze.

Kontaktujte nás nezávazně, projdeme společně všechny možnosti a vy si na základě vlastních poznatků zvolíte to pravé pro vaši firmu. To nejhorší, co se vám může stát, je, že se dozvíte něco nového.

 

Foto: Ilustrační/ Pixabay

Zpět

Členská zóna:

Pro pokračování se přihlašte

Ještě nejste členem? Zaregistrovat se nyní

Napište nám


Kontakty

Svaz chemického průmyslu
České republiky
Rubeška 393/7
190 00 Praha 9

IČ: 16193725
DIČ: CZ16193725

+420 283 290 786

SCHP ČR

Dobrovolné profesní sdružení podniků a institucí se vztahem k chemickému odvětví.
Spojte se zástupci svazu k osobnímu projednání atributů členství.
 

Telefon:+420 283 290 786

MAPA STRÁNEK   |   NASTAVENÍ COOKIES   © 2025 SCHP ČR